Google optimering - søgeoptimering

Søgeresultaterne som dine brugere præsenteres for, på baggrund af deres søgeadfærd, kan have stor indflydelse på brugerens oplevelse af dit brand.

Med en række værtøjer kan søgeresultater søgeoptimeres med relevant information, hvor tekst, billeder og videoer præsenteres overskueligt og brugervenligt.

Kontakt information, rutevejledning, produkt links m.m. kan præsenteres og øge bruger interaktionen direkte fra deres søgeresultater.

Google søgeresultater lister idag forskellige typer af indhold som f.eks. tekst, billed og videoer.

Standard søgning eller universel søgning samler relevant indhold, såsom tekst, billeder, nyheder, kort, videoer på en søgeresultatside.

Som standard i Google kan man også søge specifik efter billed, video, på maps eller efter apps. Udover disse standard søgefunktioner har Google også mere tema eller specifikke søgefunktioner som bla. news, fly, books og stemmesøgning.

Søgeresultaterne har yderligere en hel del variationer i visningerne, som f.eks. ved søgning på firmanavn, lokale søgninger eller geografisk betingede søgninger og søgninger på mobile enheder, her vises der på visse områder helt andre resultater, f.eks med integration af telefonnummer.

Både søgeresultatvisning og selve søgeresultatet kan også afhænge personaliserede søgninger hvor disse visninger er baseret på dit personlige indhold, brugerkontekst, geografi, webhistorik mm., udover dette, kan visningen kombineres med informationer baseret på semantiske søgninger og Google knowledge graph.

Google optimering af beskrivelser

Google viser små uddrag/eksempelvisninger med oplysninger som f.eks. sidens titel og en kort beskrivende tekst, om de enkelte søgeresultater.

Google optimering af titler, metabeskrivelser og snippets er væsentlige elementer, der giver en højere CTR (click through rate).

Dette resulterer i en bedre konverteringsrate på SEO, samt en bedre eksponeringseffekt.

Top placeringer på Google

Side 1, nummer 1 eller topplaceringer er mere differenteret idag end tidligere, dels på grund af de mange forskellige typer af resultatvisninger. Men også brugen af forskellige enheder, personaliserede resultater og geografisk placering har stor indflydelse på hvilket søgeresultat den enkelte bruger for på en bestemt søgeterm.

At søgeresultaterne kan give forskellige resultater til dig og mig, på samme søgeord, gør at organiske søgninger bliver mere relevante og værdifulde, da selvom vi søger på dette samme, ønsker vi sikkert noget forskelligt.

Google optimering går mere mod søgeoptimering af sitet, eller mod undersider på sitet (landingssider), hvor der Google optimeres mod den enkelte landingssidess performance i søgemaskinen fremfor få konkrete søgeord.

Fordelen ved denne type Google optimering er, at man dækker markedet bedre og bredere, og man øger både mængden og relevansen af de besøgende på undersiden, da der Google søgeoptimeres mod et fokus område.

Fokusområdet bearbejdes udfra content marketing principper, og korrekt udformet content landingssider, giver udover google optimering, også en større brugervenlighed og en mere generel popularitet i omverden.

Søgeoperator

Google kan levere et overvældende antal af søgeresultater og nogle gange kan det endda blive en smule uoverskueligt at finde det helt rigtig resultat.

Med søgeoperatorer kan du indsnævre dine søgeresultater, ved at tilføje bestemte ord til dine søgninger.

Site:eksempel.dk
Søger du en side fra en bestemt udgiver, kan du i søgefeltet tilføje site: foran en given URL. Google vil herefter vise alle de sider som er indekseret fra denne udgiver.

Søger du en side omkring et bestemt emne, kan du tilføje dette søgeord efter URL’en. – site:retainer.dk remarketing (Denne søgning vil vise alle indekserede sider fra Retainer relaterede til remarketing)

Link:eksempel.dk
Med søgeoperatorer har du mulighed for at søge efter andre sites, som linker til din webadresse.

Related:eksempel.dk
Har du en side hvor du normalt læser nyheder, eller finder information omkring nogle bestemte emner, kan du med related: finde relaterede sider, som minder om den du indtaster i din søgning.

Info:eksempel.dk
Søger du yderligere information om en webadresse, kan du med info: søgninger finde Googles cached version af webadressen, samt links til bl.a. lignende sider, sider der linker til eller indeholder webadressen.

Cache:eksempel.dk
Med cache: søgeoperatoren kan du nemt finde Googles cached version af et givent site.

Symboler

Med symboler kan du begrænse dine søgninger til specifikke områder, profiler, prissøgninger mv.

+søgeord
Hvis du tilføjer et + til dit søgeord, vil Google vise alle de variationer af dit søgeord, som den kan finde. Det betyder at du kan få resultater, hvor dit søgeord indgår i flere forskellige sammenhænge.

$pris
Søger du efter et bestemt produkt, kan du tilføje et $beløb efter dit søgeord og finde produkter der matcher denne. Hvis du søger produkter inden for et bestemt prisinterval, kan du tilføje to .. (punktummer) og derefter en maxpris. Eksempelvis: Kamera $200..$400

-bindestreg
Søger du indhold eller information ud fra et bestemt søgeord, som har dobbelt betydning, kan du tilføje en –(bindestreg) efter dit søgeord og tilføje det emne eller den kategori som du søger.

”eksempel”
Anvend citationstegn, hvis du kun søger et specifikt ord eller et citat, en titel mv. Denne søgning ekskluderer alle variationer af det indtastede søgeord eller sætning.

@søgeord/bruger
Med Googles sociale tags, kan du nemt finde brugere på tværs af sociale medier, hvis en bruger har angivet samme brugernavn på disse.

#hashtag
Søg efter indhold, opdateringer m.m. via hashtags. Hvis du anvender #eksempel i Googles søgefelt, kan du hurtigt finde sociale opdateringer på tværs af medier, som er tagget med det søgte hashtag

Google Alerts

Med Google Alerts kan du opsætte notifikationer for emner, der interesserer dig. Har du nogle emner, produkter, brands mv. som du ofte søger information eller nyheder om, kan du automatisk modtage nyheder frem for at søge manuelt.