Reach

Reach (Rækkevidde) angiver det antal personer, som har set content og aktiviteter fra dine sociale profiler/sider.

Reach påvirkes i høj grad af bruger engagementet, som har stor betydning for hvor stor en organisk reach du opnår. Bruger engagement er dog ikke kun positiv indflydelse. Negativ bruger feedback som eksempelvis ”skjul opslag”, spam anmeldelser m.m. trækker din organiske reach ned.

Organisk reach vs. Betalt reach

Når du deler content på de sociale platforme, er det muligt at opnå en organisk reach på en procentdel af dit totale antal følgere. Denne procentdel fastsættes af algoritmer ud fra mange forskellige parametre som bl.a. totale antal følgere, bruger engagement m.m.

Det organiske reach vil dog stige, hvis du deler content som dine følgere engagerer sig med. Det vil sige; Indhold som din målgrupper finder brugbar og liker, deler eller kommenterer.

For hver brugerinteraktion vil dette påvirke de algoritmer der afgør din totale organiske rækkevidde. Der ligger dog også en lang række ukendte faktorer bag organisk reach, som ikke offentliggøres af de forskellige sociale platforme.

Ønsker du en højere reach på dit content, kan du vælge at betale for at vise dit indhold til flere brugere, som automatisk findes ud fra ligheder med dine nuværende målgruppe/følgere. Det er dog også muligt at målrette betalt reach mod bestemte segmenter.

Reach og visninger

Når du deler content på dine sociale platforme, er det vigtigt at tage højde for rækkevidden i forhold til antal visninger. Disse data blandes ofte sammen, da de til dels minder en del om hinanden.

Visning defineres som det antal gange dit content vises, uanset om en bruger klikker på dit indhold.

Reach defineres som det antal personer der har fået en visning af dit content.