Hashtag

Med hashtags (#) kan du øge den organiske rækkevidde på opslag og øge eksponeringen af dit indhold på de sociale platforme. Hashtags gør den taggede tekst til et søgbart link, hvor alt indhold med det samme hashtag kan findes og deles.

De fleste populære sociale platforme understøtter i dag hashtags, men på nogle platforme er hashtags en større del af interaktionen end andre.

Twitter og Instagram er de platforme hvor hashtags næsten er en obligatorisk del af et opslag. Folk hashtagger billeder på Instagram, for at dele det med andre, som følger samme tag.

På Twitter bruges hashtags til at tage del i samtaler om emner af interesse, i forbindelse med begivenheder etc. Med hashtag kan opslag samles og nemt vises i et hashtag feed, som samler alle opslag med samme hashtag.

Facebook understøtter også brug af hashtags, men her er det en mindre inkorporeret del af brugeroplevelsen end eksempelvis Instagram og Twitter.

Hashtag tracking

Der findes mange forskellige værktøjer til overvågning og tracking af hashtags. Dette kan være yderst relevant for virksomheder som anvender brand eller produkt navn i deres hashtags.

Med tracking værktøjer er det muligt at spore hvor mange der ”taler om”/tagger deres opslag med eksempelvis brand navn eller lignende.

Med tracking kan man også hurtigt se opslag og reagere på disse. I forbindelse med online reputation management, kan man som virksomhed hurtigt finde både positiv og negativ omtale, hvis en kunde ligger et opslag på eksempelvis twitter, facebook, instagram eller lignende med dit unikke hashtag eller et relateret hashtag.