Med Google Tag Manager (GTM) har du mulighed for at opsætte dataopsamling og tracking på alle dine vigtige KPI og målepunkter, uden at skulle forbi din udvikler, for at få opsat nye koder eller ændre de eksisterende.

Med tags i GTM kan man opdatere og implementere sporing som tilmeldinger, delinger, køb, downloads, klik på udgående link og meget mere.

Google Tag Manager består af 4 elementer:

Container-boks

Container-boksen er det stykke kode, som skal installeres på dit website. Når container-boksen er installeret på dit site, kan man installere tags, som udløses/aktiveres ud fra definerede parametre.

Container-boksen skal kun installeres på dit site én gang. Herefter er det muligt at foretage ændringer, tilføje nye sporingsparametre m.m. uden at skulle involverer en udvikler og ændre i sporingskoderne.

Når container-boksen er installeret på dit site, anvendes der tags, udløsere og variabler til at opsamle og tracke data.

Tags

Tags er de elementer i GTM, der indeholder information om hvilken type data der opsamles eller trackes. Der findes mange produkter, som bl.a. Google Analytics, Google Adwords og mange andre online services, der kan oprettes i GTM med få klik.

Det er desuden muligt at oprette ”Custom HTML tags”, hvis du har sporingskoder, som ikke er oprettet som produkter i GTM endnu.

Udløsere

Udløsere kobles til et hvert tag i GTM – Disse afgør om et tag skal aktiveres på sidevisninger eller bestemte handlinger.

Med udløsere er det muligt at aktivere alt fra overordnede tags, som eksempelvis Analytics, på alle dine sider, til event/handlingsbestemte handlinger som link klik, form submits og meget mere.

Variabler/Datalag

Variabler er de datalag, som sendes til eksempelvis din Google Analytics konto. Der findes mange foruddefinerede variabler, som kan kobles på dataopsamlingen. Disse dækker over de mest almene funktioner, men det er også muligt at oprette brugerdefinerede variabler, som dækker individuelle behov.

GTM til mobil/apps

Google Tag Manager er et ekstremt fleksibelt værktøj og findes også i kompatible versioner til både iOS og Android. Dette betyder at GTM kan implementeres i dine applikationer og gøre det både nemmere og hurtigere at administrere nye konfigurationer til bl.a. Analytics, annoncering etc.

Med GTM til applikationer får du samme muligheder som webversionen. Med hensyn til mobil Analytics betyder det at du nemt kan implementere nye målinger på handlinger, konverteringer mv. uden at skulle ind og rode i koden.

Google Tag Manager til applikationer understøtter samme services og funktioner som web versionen – Her i blandt Adwords konverteringssporing, Remarketing, Universal Analytics til apps og mange andre 3. parts værktøjer.

Hvorfor anvende GTM?

Hos Retainer kan vi hjælpe dig med alt fra opsætning til drift i Google Tag Manager. Vi anvender GTM på alle vores løsninger, da det gør det nemt og brugervenligt at opsætte de nødvendige tags og funktoner til alt fra dataopsamling til remarketing.

Kontakt os og hør nærmere om mulighederne og fordelene ved GTM. Herunder bl.a. differentierede brugeradgange, fejlretningstilstand (Til test af tags/udløsere før de udgives), mobil kompatibel, fleksibel dataopsamling, tilpassede scripts og meget mere. 

Salg

  • Salgsværktøjer
  • Salestool
  • Sales enablement
  • Salgsplatform
  • Salgsapp
  • Sales enablement platform
  • Salgspræsentationer
  • Hvad er CRM
  • CRM
  • Sales software
  • Salgsstyring
  • Sales management software

Viden